خوزستان
امروز دوشنبه  ۲۶ آبان ۱۴۰۴
سرویس:معاونت آموزش و پژوهش
تاریخ خبر : پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴- ۲۰:۱۴
بیش از ۴۰۰ عضو جمعیت هلال‌احمر در نشست علمی «درک خطر سوانح و بلایا» شرکت کردند؛ آموزش، کلید درک خطر و افزایش تاب‌آوری جامعه
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان از برگزاری نشست علمی «درک خطر سوانح و بلایا» به مناسبت هفته پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: بیش از ۴۰۰ نفر از مدرسان، مربیان، امدادگران، نجاتگران، جوانان و داوطلبان از سراسر کشور در این برنامه ملی برخط حضور یافتند.
زهرا رمضانی| به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان خوزستان؛ معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان با اشاره به برگزاری نشست علمی «درک خطر سوانح و بلایا» به مناسبت هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ نفر از مدرسان، مربیان، امدادگران، نجاتگران، جوانان و داوطلبان از سراسر کشور در این برنامه ملی به‌صورت برخط شرکت کردند.  مجتبی طحان افزود: این نشست با همکاری اداره‌کل پژوهش و فناوری معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر و به میزبانی استان خوزستان برگزار و دکتر مهران شریفی‌سده تدریس و ارائه مطالب علمی را برعهده داشت.  وی بیان کرد: شرکت‌کنندگان در این برنامه با مفاهیم بنیادین «خطر»، «آسیب‌پذیری»، «ریسک» و «درک خطر» آشنا شدند و نقش آموزش، فرهنگ‌سازی و رفتار انسانی در کاهش پیامدهای سوانح مورد بررسی قرار گرفت.  طحان در ادامه با تأکید بر نقش محوری آموزش در مدیریت بحران گفت: داوطلبان، مربیان و امدادگران به‌عنوان حلقه ارتباطی میان مردم و نظام امدادی، نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی دارند و برگزاری چنین نشست‌هایی به ارتقای دانش تخصصی، تبادل تجربه و تقویت شبکه آموزشی کشور کمک می‌کند.  او تصریح کرد: درک خطر صرفاً شناخت تهدید نیست، بلکه باور به آن و آمادگی برای واکنش صحیح است؛ آموزش مستمر، تمرین‌های عملی و مشارکت داوطلبان سه پایه اصلی افزایش تاب‌آوری در جامعه محسوب می‌شوند.  معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان خاطرنشان کرد: این نشست با هدف تقویت دانش تخصصی مدرسان و مربیان جمعیت و نیز گسترش مشارکت مردمی در برنامه‌های پدافند غیرعامل برگزار شد.  در ادامه، دکتر مهران شریفی‌سده مدرس این نشست نیز با تأکید بر اینکه «خطر همواره وجود دارد، اما فاجعه قابل پیشگیری است» اظهار کرد: درک خطر حاصل تعامل میان دانش، تجربه، فرهنگ و اعتماد اجتماعی است و هر اندازه این درک در جامعه تقویت شود، تاب‌آوری افزایش خواهد یافت.  وی افزود: آموزش‌های همگانی، اطلاع‌رسانی درست، تمرین‌های عملی و مشارکت داوطلبان محلی نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش خطرات و آمادگی جامعه دارد.  او تصریح کرد: «درک خطر» یعنی درک صحیح از تهدید و واکنش آگاهانه در برابر آن؛ امری که تنها از مسیر آموزش و تجربه به دست می‌آید.  از دیگر محورهای مطرح‌شده در این نشست می‌توان به اهمیت آموزش مستمر، پرهیز از خطاهای ذهنی در ارزیابی خطر و نقش داوطلبان در ارتقای آگاهی عمومی اشاره کرد.
© 2022 - info@rcs.ir